Liberalismo & Neutralidá. Alerta “Barbudos”!

Hervé Hasquin, historiador & académicu, incamienta que “l Stau nun decide ‘la maneira de vestise & de practicar una religïon’ dientro la mesma communidá política”. & Intruga cun humor: “Alerta los homes! Que passaba si la nuœva Inquisiçon attacare los Barbudos?”

De magar la Antiguidá, la utilizaçon de vestimenta tien sido diana de commentarios & prohibiçones de toda mena. La roupa, l alfhámere, strema a la persona. El catálogo. Identifica-la freqüentemente cun una comuña religïosa. Ou ta política. Fhœnte de curiosidá. Da quando de discriminaçon. Ta mesmamente de verdadeira aversion. Quanto si mas na nuœssa épocha, n Occidente. U, non obstante, vîu-se bilta’l spíritu de tolerancia & la lhibertá d’expression.

El dreithu a dizir qualquiera cousa? D’expressa’ la propria fe? Quanto si mas cun les appariencies? Un oreu frescu vieno de les Provincies Unides (wœy Holanda) & d’Anglia n acabando l sieglo XVII. Honra pal angles John Locke & la suâ Carta sobre la Tolerancia (1689). Sitiu pales crehencies dissidentes. Sí q’ansí dreithu d’intervençon d’auctoridahes civiles & polítiques – & non de poderes religïosos – por preserva’ la paz pública. Pouco spuœis, l hugenote exiliau n Holanda, Pierre Bayle, afhundou na qüestion. Affirmou explicitamente la lhibertá de conciencia, tanto cumo l principio de la lhibertá d’expression de convicçon de sou. In sin restricçones. Palos atheos, & palos cathólicos, suspeithos de querer baltia’ los régïmes políticos condemnahos por Roma.

El Pensar liberal acabou dar un blrincu tremendu. El famosu Tractau sobre la Tolerancia de Voltaire (1763) mal ye a penes una adaptaçon del textu de Bayle. El compelle intrare (oblrigalos a intrar), motor de les conversiones fhorçades na tradiçon cathólica, cinca definitivamente solapau. Parallelamente, la eclosion de los principios de la lhibertá política n un mercau abiertu, dá al liberalismo la consistencia suâ. El sou Wœñar anda por tanto intimamente vinculau a la qüestion religïosa & a la del pluralismo. Pensar na coexistencia torna-se una necessidá. La neutralidá ye por tanto inherente al liberalismo.

De magar el sieglo XIX, nin dizir fhai falta que la neutralidá scholar implica que la educaçon nun ha favorecer dala confession religïosa. Dala concepçon philosóphica n stablecemientos públicos.

Sí q’ansí la qüestion ye spetosa. Que ye lo que fhai falta intender por neutralidá religïosa? Ha hi que s’alcordar que l’actual artículu 9º de la Convençon Europea de los Dreithos Humanos stipula n sin ambiguidá l dreithu a manifesta’ la religïon. Vamus ve’l exemplo frances, tan imponderau polos círculos seculares belgas.

La lhey francesa de 1905 considera-se la base l secularismo. Inclusive si l términu nun sta hi. Implica la lhibertá de conciencia & cultu / adoraçon. Auctoriza a poner roupa particular, tamien la expression de convicçones anti-religïoses per acio de caricatures, por poner un casu. Scaheicîu-se que los mas anticlericales d’ente los promotores de la lhey pretendíen prohibir nel spacio público, sí q’ansí sin victoria, la sotana & l caramielhu! D’outra maneira, la exhibiçon de sýmbolos religïosos prohibe-se n actividahes &  funccionarios de servicios públicos.

La philósopho Monique Canto-Sperber, exdirectora de la École Normale Supérieure, directora d’investigaçon del CNRS (Centre Raymond Aron) & miembro associada de la Royal Academy of Belgium, incamienta-lo de fhorma excelente: el Stau nun se pronuncia “sobre como vestise & practicar una religïon dientro d’una mesma communidá política”. (1)

Una constataçon fascinante. De puœis de trés décades, el debate concentrou-se principalmente n roupa feminino. Cumo la philósopho precisa: “particularmente quando cubre l cuœrpu & non quando lu discubre”! Ansí, el “casu l burkini” spañou n Francia l 2016. Prefeitos zelosos prohiben la suâ utilizaçon peles sableires ou baños públicos. El Conseyu de Stau ponrá hi aina bœn orde. Resumiendo, el Stau nun tien por que salir de la suâ neutralidá. Impressionar nun ye una razon de prohibiçon. Un recordatorio. Lhœw de muîthos anhos de duldes, los bañadores mínimos – el bikini andaba d’aquelha inda proscriptu per Bélgïca, Francia, Italia, al final de los anhos 40 & sería-lo n Alemania ta los anhos 70! – nun se consideraríen ya mas un attentau contra la bœna moral. Nun ye paradoxal nun se ser a “supporta’ ” les vestimentes máximes? Fhai falta sacar d’elho q’una muyer nun ye a ser lhibre ma d’una maneira que convenga a la idea de lhibertá del momento?

Alerta, homes! Que passaba si la nuœva Inquisiçon attacare los Barbudos? Todos nun son Hermanos musulmanes, salafistas, imanes… Como stremalos? La lhargor? La color? La spessor? Los rizos? Prudencia & Sfhoutu de rigor… Que tracamundio! Viva la lhibertá!

Hervé Hasquin

(1) Los dous sous lhibros postreiros: La fin des libertés ou comment refonder le libéralisme (Paris, 2019) et Sauver la liberté d’expression (Paris, 2021). (El final de les lhibertahes ou como arrefunda’l liberalismo Salva’ la lhibertá d’expression).

Fhœnte

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