René Girard

Obres principales

Mensonge romantique & vérité romanesque (1961), La violence & le sacré (1972)

René Girard (naçon l 25 deziembre 1923 n Avignon & muœrtu l 4 noviembre 2015 n Stanford na California) fhoi un anthropólogo, historiador & philósopho frances.

Vieyu alumnu de la École des chartes, fhixzo parte l sou doutorau nos USA u passaría toda la suâ carreira. Insinyaba de mano ende litteratura. Fhoi professor na universidá Johns-Hopkins de 1957 a 1980, lhœw na universidá Stanford de 1980 a 1995.

Ye l padre de la “theoría mimética” que, a partir del ayalga del character miméticu de l ardencia, quier fundar una anthropologïa nuœva de la violencia & de lo religïoso. Dende la litteratura, in Mensonge romantique & vérité romanesque, el sou análysis extiende-se lhœw a los mythos fundacionales, a los ritos de sacrificio & phenómenos de violencies collectives & persecuçones, na La violence & le sacré.

Fhoi eleitu na Académie française l 2005.

Biographía

El paî de René Girard, Joseph Girard, tenía una formaçon d’archivista paléographo & fhoi curador del Palais des papes & tamien de la bibliotheca & del musée Calvet n Avignon de 1906 a 1949; yera de tendencia anticlerical & republicana. La maî, que fhoi la primer batsilher del departamento del Drôme, yera cathólica. Elhi tenía cumo segundu & tercer nomes: Noël Théophile, & yera l segundu rapaz d’una familia de cinco fhiyos (1). Apprehendîu a ller solu cun seys anhos (2). De 1943 à 1947, René studiou na École nationale des chartes in Paris, na mesma promoçon q’Henri-Jean Martin. Sofhita la suâ thesis d’archivista paleógrapho cun La vie privée à Avignon dans la seconde moitié du XVème siècle (la vida privada n Avignon na segunda parte l sieglo XV) so la direcçon de Marcel Aubert & André Masson (3).

El 1947, magar los conseyos del sou amigu René Char, martsa pa los USA, de docente de frances cun una beca l gubierno, u fhairá toda la suâ carreira. Casou l 18 xhunho 1952, sol ritu méthodista (1), cun Martha Mccullough, bibliothecaria, que y dará trés fhiyos: Martin, Daniel & Marie (4). Obtien un doutorau d’historia n 1950 na universidá d’Indiana n Bloomington cun una thesis intitulada American opinion of France: 1940-1943. Na universidá d’Indiana n Bloomington, intama apprehender litteratura, dominio q’asseguraría la suâ reputaçon. Tornou-se professor na universidá Duke (1952-1953), lhœw professor adiunctu n Bryn Mawr college (1953-1957). De 1957 à 1968, dá classes na universidá Johns-Hopkins de Baltimore, ou trabaya cabo Leo Spitzer, Georges Poulet & Jean Starobinski (5). N outhoubre 1966, organiza ende un colloquiu internacional sobre Les langages de la critique & les sciences de l’homme (les fhalielhes de la crítica & les sciencies del home), q’arrexhunta los nomes mas importantes de la crítica francesa: Roland Barthes, Jacques Lacan, Lucien Goldmann, Jean Hyppolite, Paul de Man, Edward Said, Guy Rosolato, Nicolas Ruwet, Tzvetan Todorov & Jean-Pierre Vernant (6). Magar que l obiectivu d’esta french invasion fhuer fhaer discobri’l structuralismo a los universitarios americanos, un philósopho t’aquelha disconhocidu, Jacques Derrida, accaparaba l attençon cun una communicaçon (7) que tuvo por effeitu dynamita’l structuralismo & stablice’ la deconstrucçon cumo la nuœva theoría dominante, pa gran smolriçon de Girard que la qualificou d’«andaç» pa les universidahes americanes (8).

El 1968, Girard ingresou na universidá de Buffalo, u daría palestres ta 1975, spuœis arretorna quatro anhos a Johns-Hopkins (1976-1980), u conhoç & collabora cun Michel Serres. René Girard convidaba-lu da vezo a aquelha universidá, & n martsando elhi pa la costa oeste, Michel Serres segîu-lu (9).

El sou primer lhibru publicou-se n 1961: tratase de Mensonge romantique & vérité romanesque (mentira romántica & verdá novelesca), u expon l ayalga suâ de l ardencia mimética. Lhuœw intamou arreflexionar n aspectos anthropológïcos del mimetismo comportamental: la question del sacrificio. Esti será l thema l sou lhibru mas famosu, La violence & le sacré (la violencia & lo sacro), publicau n 1972. La suâ thesis recibîu-la enforma malamente la crítica por questionar delhos conceitos fundamentales de Freud & de Lévi-Strauss (10). Preparou la tercer etapa l sou trabayu theóricu de magar 1971. La relativa incomprehension q’atoparía La violence & le sacré, tornou-y abegoso fhae’ les suês idees accesibles (11). Cul sofhitu de Jean-Michel Oughourlian & de Guy Lefort, dous psychiatras franceses, disinvuœlvîu l lhibru q’expon inteiru l sou cuœrpu de pensares, comprehendiendo ende, per primer vegada, el papel central que los textos bíblicos tienen pante elhi. Essi lhibru, Des choses cachées depuis la fondation du monde (delhes couses occultes de magar la fundaçon del mundo), publicau n 1978, recibîu-se bien pol gran públicu frances, sí q’ansí “recibîu-se cun un silencio un pouco quasj que total” (11) de los medios universitarios. Magar todo elho, continuaría la suâ pesquisa & precisaría l sou Pensar n abundantes obres.

Continuou la carrera suâ universitaria n Stanford de 1980 ta l sou retiru n 1995. Ende afhala, cun Jean-Pierre Dupuy, el Program for interdisciplinary research (programma d’investigaçon interdisciplinaria).

El 17 março 2005, René Girard ye eleitu poltrona na Académie française (37), succediendo al reverendu padre Ambroise-Marie Carré, muœrtu n xhanheiro 2004. Recibîu-se-lu so la cúpola l 15 deziembre 2005 (12), Michel Serres, vieyu amigu sou, qualificou-lu de “nuœvu Darwin de les sciences humanes” & Pierre Chaunu d’ “Albert Einstein de les sciencies del home” (13).

René Girard morrîu l 4 noviembre 2015 n Stanford (14), California, a los 91 anhos. El sou funeral fhoi l 15 febreiro 2016 na abbadía Saint-Germain des Prés, nel districtu VI de Paris, so presencia de Michel Serres, que pronunciou indenantea la ceremonia religïosa un discursu honoríficu (15) .

El sou Pensar

L ardencia mimética

El character miméticu l ardencia

René Girard yera professor de litteratura francesa nos USA acabantes los anhos 1950 & andaba a la geta d’una fhorma nuœva de tsarrar de litteratura. Alhende la “singularidá” de les obres, cata cun sigo lo que tienen in commun & arrepara n que les figures creades polos grandes scriptores evolucionen dientro d’una mechánica de relaciones que s’alcuœntren ente los auctores: “mal a penes los grandes scriptores son a pintar essos mechanismos sin los distorsionar por beneficia’l ego de sou: ende se tien un systema de relaçones que paradoxalmente ou meyor, non paradoxalmente da fheitho, varía, quanto mayores son los scriptores, ménos (16). “Por tanto existiríen bien de “lheys psychológïques”, cumo dixo Marcel Proust. Esses lheys, ou esta mechánica, tan bien descriptes polos novelistas, René Girard identifica-les & formula-yos nidio la base: el character miméticu l ardencia. Tala ye la materia l sou primer lhibru: Mensonge romantique & vérité romanesque (1961). A comunya cun Girard, toda ardencia ye la imitacion de l ardencia d’outro. Lhuœnye de ser autónoma (ye la illusion romántica), la nuœssa ardencia suscita-la siempre l ardencia q’outro – el modelo – tien por qualquier obiectu. El subiectu deseante outorga un reconhocemiento particular al modelo: l autonomía metaphýsica; piensa que l modelo desea por si mesmu. La relaçon nun ye directa ente l subiectu & l obiectu: siempres ha hi un triángulu (17). Pol amor del obiectu, ye l modelo, que Girard tyama mediador, lo que attrahi; ye l Ser del modelo lo buscaho. René Girard qualifica l ardencia de metaphýsica na medida u, siendo daqué differente d’una simple necessidá ou appetencia, «toda ardencia ye ardencia (gana) por ser (18)», aspiraçon a la plenitude ontológïca attribuida al mediador. N esto, contrariamente a la necessidá, l ardencia humana abelhuga un character infinitu, por nunca ser a star verdadeiramente satisfeitha.

Mediaçon externa, mediaçon interna

La mediaçon ye externa quando l mediador de l ardencia anda socialmente a fhœra l algame l subiectu, ou mesmamente a fhuœra l mundo real, cumo Amadis de Gaula pa cun Don Quijote. L heroicu vive una mena d’alhouriu que, in pero, remaneç optimista. La mediaçon ye interna quando l mediador ye real & anda al mesmu nivel del subiectu. Transforma-se intos n un rival & n torga pa l appropriaçon del obiectu, del que l valor augmenta al crece’ la rivalidá. Ye l universo de les noveles de Stendhal, Proust ou Dostoievski, obres particularmente studiades dans Mensonge romantique & vérité romanesque.

Les metamorphoses de l ardencia

Pol amor de los sous protagonistas, son los nuœssos comportamientos los que se scenen. Cada un s’apega da fheitho a la illusion de l authenticidá de les suês ardencies; los novelistas exponen implacablemente toda la diversidá de mentires, dissimulos, maniobres – cumo l “snobismo” de los heroicos proustianos – que nun son ma “artificios de l ardencia por evitar ve’ la suâ verdá cara a cara: invidia & zelos.”

Talos protagonistas, fascinando-se pol mediador, adornando-lu cun virtudes sobrehumanes, depreciando-se al in par elhos mesmos, tornen-lu un dîous fhaziendo-se elhos sclravos, esto n una extension, tanto mas, quanto mas el mediador yos lo torga. Delhos, imburriando per esti razonamiento, passen a persegi’ los fracassos que son los signos mas nidios de la proximidá al ideal q’aspiren. Ye l masochismo que ye a arrevertise n sadismo.

Litteratura

Tener fe na autonomía del nuœssu deseo ye la illusion romántica que cinca na base de lo mas de la litteratura. Discobri’ la realidá de l ardencia, arrevela’l mediador, ye lo que caten los grandes novelistas cumo los que se studien n esti textu, ye acceder a la verdá novelada. Ye notablemente pel exemplu de la evoluçon de Proust u René Girard describe essa conversion novelesca necessaria pante la vera grandeza litteraria. In Jean Santeuil, primer novela (inacabada) de Proust, el scriptor manga al sou heroicu n quartu de Mme de Guermantes, aportau, feliz & triumphante. N À la recherche du temps perdu, Proust invierte l sou puntu de vista & manga al narrador nel parterre scuru, contemplando avidamente la meta inaccessible de la suâ ardencia, el quartu de Mme de Guermantes. Esta inversion, reveladora de la vera natura l deseo, dá a la scena la fhundura & la grandor litteraria que faltaben a la scena correspondiente de Jean Santeuil. Cierto, la experiencia vera l ardencia ye la de la falta, de la humilhaçon & de la diminuçon del ser, pante un mediador q’avulta omnipotente; nun dando mas la posiçon obiectiva occupada pol subiectu. Ye renunciando al suœnyu románticu del triumphu & de la plenitude individual, tal & cumo s’afiguren na representaçon que l subiectu deseante se fhai del sou mediador, u Proust afhaya la inspiraçon que y deixará cuti’ la immensa summa novelesca q’egua La recherche (la cata). Ya schematizau n Mensonge romantique & vérité romanesque, l analysis miméticu de la obra de Shakespeare examina-se n Les feux de l’envie.

Crítica del psychonálysis

In La violence & le sacré, René Girard consagra un capítulu inteiru al análysis críticu de les obres de Freud. Analyzando les versiones successives de la theoría freudiana al elaborase, René Girard estima que Freud nes suês primeires obres & tamien in Totem & Tabou s’aveira al conceitu d’ardencia mimética, sí q’ansí n sin lu formalizar, & esso a favor de los conceitos freudianos actuales.

Por nun tener apercibido l character miméticu de l ardencia & la dynámica de la rivalidá mimética que d’hi se deriva, & por dar una theoría l triángulu conflictual q’elhi alcuœntra ayures nos sous pacientes, Freud postulou l complexu d’edipo. Ende u la concepçon mimética dexebra l deseo de qualquier obiectu, Freud apega-se a l ardencia basada nel obiectu (la maî). Ende u elha fhai de la violencia una consequencia de la rivalidá, Freud ha supponer una consciencia de la rivalidá paterna & de les suês consequencies mortales. Esta consciencia inverosímile, nel casu d’un nenhu, de querer posiar a la maî & matar al paî, obliga a Freud a introducir l inconsciente & la represion, & pouco a pouco todes aquelhes «instancies» & «instinctos», cumo tantes hypótheses superflues. Ende u, vîu-se ya, el razonamiento l ardencia mimética podier produzir comportamientos avultando getes voluntaries del fracassu, Freud houbo de, por exemplo, postular un «instinctu de muœrte», ente que Girard estima que l sou conceitu d’ardencia mimética deixa explicar meyor & de tornar mas coherentes les observaçones del psychoanálysis.

La «conversion»

In delhes de les obres de sou (Quand ces choses commenceront…, Anorexie & désir mimétique, &c.) (quando estes couses intamarán, anorexia & ardencia mimética), René Girard confiessa que concibi’ la theoria mimética tien falta d’una «conversion». Nun evoca eiquí una conversion de mena religïosa, evoca una conversion de l ardencia, q’ha inclui’ la suâ propria mímica & l mythu que constitui l sou “you” autónomu & románticu.

Essa “conversion” tamien la requier el lector, magar nunca poder ser total. Cun essi aspectu «existencial» de la recepçon de la obra de Girard emphatizen da vezo los sos lectores (19).

La violence & le sacré

La suâ “ayalga” de l ardencia mimética lhevou a René Girard a questiona’ la violencia, orientando ansí l sou interes scontra l area anthropológïca. Aristóteles arrepararou n que l home ye la specie mas apta pa la imitaçon (20). Esso explica les extraordinaries dotes p’apprehender de los humanos, & tamien la facilidá cun que la rivalidá mimética se disinvuœlve a partir de conflictos pola appropriaçon d’un obiectu. Siendo esta rivalidá infestante, la violencia minaça siempre. Elho ha tener una incidencia na organizaçon de los collectivos humanos. Pante Girard, «si ha hi un orde normal dientro les sociedahes, habría se’l fruîtu d’una crisis anterior, habría se’ la resoluçon d’essa crisis». (21) Incargou-se de ller toda la litteratura ethnológïca & dîou ansí cun la suâ segunda gran hypóthesis: el mechanismu victimariu ou mechanismu de la víctima emissaria, na fhonte de lo religïoso archaico q’elhi exponría nel sou segundu lhibru, La violence & le sacré (1972).

El processu d’hominizaçon

Preveni’ la vuœlta d’esta crisis terrífica ye una necessidá existencial pal collectivu & puœde-se afigura’ la intensa concentraçon que se fhai na víctima que lu salvou: la primer attençon non instintiva. Por querer remanecer reconciliahos, los nuœssos ancestros proto-humanos vincularun-se a la manutençon d’essa paz millagrosa, al substitui’ la víctima primitiva, nos ritos, por víctimes nuœves. Les condiçones pa q’apaeça l primer significante dan-se, el mas simple – una unidá xebrando-se d’una massa indifferenciada – pol amor de la necessidá d’eleiçon d’una víctima. Esti primer sýmbolu, la víctima, significa de mano todo lo que se relaciona cul mechanismu reconciliador: lo sacro, que tien el character d’una transcendencia terrífica, al in par benéfica & maléfica. Ye-se a pensar mesmamente que l primer monumento fhoi una tumba: la de la víctima. Esti simple significante differencia-se intos: “l imperativu ritual conflui cun la manipulaçon de los signos, cun la suâ multiplicidá, & offreç constantemente nuœves possibilidahes de differenciaçon & arriquecimento cultural (22). “Lo que bilta & se disinvuœlve progressivamente pente una campanya de centenes de milhares d’anhos ye una fhorma nuœva de paraxismu de la violencia, que consiste n postponela, & la substituçon de protectores instintivos, de protectores – prohibidos & rituales – que se son a describir cumo culturales, & la elaboraçon parallela de pensamiento symbólico.»

Lo religïoso archaico apaeç cumo la fhorma primitiva de la cultura, lo que presentiera Durkheim. Fhai comprehende’ la necessidá de víctimes sacrificiales: « los sacrificios de sangre son los puxos por supprimir & modera’ los conflictos internos de les communidahes archaiques al reproduzir tan exactamente quanto possible, a expenses de les víctimes que substituen a la víctima primitiva, violencies reales que, n un passau indeterminau, sí q’ansí n sin nada de mýthicu, reconciliaran da veres esses communidahes, gracies a la suâ unanimidá» (23) . La necessidá de víctimes sacrificiales deixa pela suâ parte explica’ la domesticaçon de los animales cumo consequencia fortuita de l acclimataçon d’una reserva de víctimes (24), ou l agricultura.

Scriptura xhudaico-christiana

El textu bíblicu cumo sciencia l home

In Des choses cachées depuis la fondation du monde (1978), primer vegada que René Girard aborda l christianismo & la Biblia.

El Nuœvu Testamento apresenta-se apparentemente cumo un cuœntu mýthicu qualquier, cun una víctima-dîous mayada por una balasma unánime, fheithu rememorau spuœis polos sectarios d’esti cultu pel sacrificio ritual – esti symbólico – eucharístico. Lo parallelo ye perfeito, excepto n un puntu: la víctima ye innocente. El cuœntu mýthicu egua-se na mentira de la culpabilidá la víctima, puœis ye l cuœntu l fheithu vistu dende la perspectiva de la balasma de verdugos unánimes. Ye la «ignorancia» indispensable pa la efficacia de la violencia sacrificial.

La “bona nuœva” evangëlica affirma nidio la innocencia de la víctima, tornando-se ansí, al trunya’ la “ignorancia”, el wœnyu la destrucçon de la hierarchía sacrificial sobre la q’arrepousa l equilibrio de les sociedahes. Ya l Vieyu Testamento amuœsa essa inversion de los cuœntos mýthicos na direcçon de la innocencia de les víctimes (Abel, José, Job, Suzanna…) & los hebreos catarun cun sigo la singularidá de la suâ tradiçon religïosa. Cul Nuœvu Testamento, arrevelen-se nidio aquelhes «couses occultes de magar la fundaçon del mundo» (Mateu 13, 35), el fhundamento del orde mundial sobre l assassinato, descripto n toda la suâ fea revoltura na storia de la Passion.

La revelaçon ye indagora mas nidia por quanto l textu inteiru ye un Saber sobre l ardencia & la violencia, lhœw de la metáphora de la sierpe prendiendo l ardencia d’Eva n paraisu, ta la fhuœça millagrosa l mimetismo que comporta l refhugu de Pedro nel momento de la Passion. René Girard torna explícites expressiones bíbliques cumo “scándalo” que significa la rivalidá mimética, l obstáculo que constitui l rival, ou Satan que symboliza todu l processu miméticu de la rivalidá ta la resoluçon victimaria fundadora d’un orde nuœvu. Nel Nuœvu Testamento, el dîous de violencia disapaecîu inteiramente. Nun ha hi quien scapar a la suâ responsabilidá, tanto los invidiosos cumo l invidiaho: “probe d’aquel per quien el scándalo vien”. Cumo dixo Simone Weil: «indenantea ser una theoría de Dîous, una theología, el Nuœvu Testamento ye una theoría del home, una anthropología» (25).

La question de la fe

René Girard volvîu-se crehiente tres la conversion suâ al catholicismo sobrevenida na campanya u andaba preparando l sou primer lhibru. Cun elho & cun todo, disinvolvîu la obra suâ de maneira rigorosa — «dala tyamada a lo sobrenatural ha de franye’l fhilu de los anályses anthropológïcos» — & siempres affirmou que la theoría mimética ha xhulgase pol sou poder explicativu & de la suâ simplicidá. La suâ obra ye a characterizase cumo una «anthropologïa évangëlica» na medida u, pante elhi, la theoría mimética bilta cumo tala de los textos bíblicos & evangëlicos (27) que «permitten resolver delhos enigmas que l Pensar modernu nun tien nunca resuœltos, primeiramente los de lo religïoso archaico que s’axhunta al enigma del fundamento social» (28).

Paul Valadier na revista Étvdes exprimîu la suâ reticiencia polo que toca a esta theoría q’assimilaría, a los wœyos sous, la fe a una evidencia scientífica, n un commentario de Celui par qui le scandale arrive: «a la sofronada q’una vez se fhixzo al tener que lhidiar cun una nuœva maneira de gnosis (la salvaçon venría del conhocemiento l mechanismu victimariu) ou cul pelagïanismo, Girard oppon hagora que la intrada na intelligëncia de la suâ theoría supponga una conversion (p. 99), & ta mesmamente una gracia. Solo que, como conciliar essa rectificaçon cun l affirmaçon caltenida de que la theoría ye scientífica & arrevelará – ou arrevelará lhœw spuœis – evidencia? Nun se ve nidio como la fe podría scapar a la fhuœrça de la lhibre adhesion, que se strema de l ayalga d’un mechanismu victimariu, quantos & mas si fhai falta, da fheitho, daqué bravura pol amor d’admittir q’esti mechanismu nos concierne a cada un d’ente nós» (29).

A cuœnta de la lhoucura de nietzsche

Pante Girard, Nietzsche anda pente aquelhos que meyor pescanciarun lo que se xhuœga na revelaçon christiana & l poder sou de subversion de l’orde sacrificial, que Nietzsche suœnya ver renacer al precio d’una tension extrema. Elhi ve na violencia d’essi refhugu una fhonte de la lhoucura unde se sumirá.

Ente Dionysos & Jesus nun ha hi «dala differencia n quanto al martyrio», outramente ditho, les stories de la passion cuœnten el mesmu typu drama que los mythos, ye la «significaçon» lo que ye differente. Ente que Dionysos apruœba l lynchamiento de la víctima única, Jesus & l Nuœvu Testamento disapruœben-lo. Los mythos arrepousen n una persecuçon unánime. El xhudaismo & l christianismo sfhaen essa unanimidá por defende’ les víctimes inxhustamente condemnades, por condemnar a los verdugos inxhustamente auctorizahos. Esta constataçon simple ma fundamental, por increíble que paeça, nun había quien la fhaer indenantia Nietzsche, nin un solu christiano la tuvo fheitha! N esti puntu precisu, por tanto, Nietzsche ha recibi’ los honores que mereç. Alhen d’essi puntu, infelizmente, nun fhai ma delirar (…)» (30).

Achever Clausewitz: René Girard, pensador del apocalypsis

El 2007, René Girard incetou una etapa nuœva de les suês pesquises & del sou Pensar cun Achever Clausewitz (2007) (31). N esti lhibru d’intervistes cun Benoît Chantre, analyza l historia contemporanea & los sous conflictos a la lhuz del Traité de la guerre de Carl von Clausewitz, q’indagora se conhoç pola fórmula: “la gerra ye la continuaçon de la política per outros medios”. Effectivamente, el stratega prusianu fhala facilmente de “duœlu”, “acçon recíproca” ou “ascension a los extremos”. Pante René Girard, esti ye l signo de que Clausewitz intendîu meyor que qualquiera de los sous contemporaneos lo que se xhogara cun les gerres napoleóniques: la rivalidá ente Francia & Alemanya ceba una ascension a los extremos de la violencia que lhevará a una vision de la gerra cumo annichilaçon del adversario, destrucçon del outro, apercibido cumo l differente & que nun deixa de ser idéntico, lo xemielgo, contra quien lhuîthar per una “gerra absoluta”, un duello que paeç la continuaçon, cun los medios de la gerra moderna & a una scala mas grande, del sacrificio primitivo del ermanu xemielgu (32). Contra la lectura racionalista de Raymond Aron, que nun ve ma un conceitu na “gerra absoluta” & que postula la política cumo mediu de resoluçon de confilctos (33), René Girard Achève Clausewitz na cuœnta de q’impulsa la lógïca de la gerra ta l sou final: del intamu l sieglo XIX tal intamu l XXI, de la batalha de Jena a los attentahos del 11 septiembre 2001, la historia tien-se acceleraho (34) & la violencia tien produzido cada vez mas violencia. Achever Clausewitz affirma que l apocalypsis intamou (35): por tener la humanidá de wœy los medios téchnicos & technológïcos de destruir toda la vida n planeta, nada nun paeç poder apara’ la intensificaçon de la violencia. Pante René Girard, in pero, trata-se tamien de comprehende’l “apocalypsis” na suâ significaçon etymológïca & evangëlica de “revelaçon”. L apocalypsis ye lo q’arrevela a los homes la suâ propria violencia n sin límites. Revindicando la tradiçon prophética, el pensador de la theoría mimética affirma que la Biblia & los prophetas ya nos amuœsen que l Messías, pel sou sacrificio, ye quien a arrevela l innocencia de los chivos expiatorios & la violencia na incepçon de toda sociedá humana (36). Non obstante, la missiva christiana nun sería comprehendida pola modernidá, momento u la violencia se disincadena, puœis dal mythu ou dal sacrificio nun son ya a contenela (37) & René Girard appella a la eschatologïa u al horizonte sou se perfilen bien la eleiçon d’un apocalipse destructivu, bien l advientu l Reyno (38).

Les fhontes del sou Pensar

Si bien la theoría de l ardencia mimética apresenta una singularidá incontestable, ye sí q’ansí possible identificar na historia del Pensar económicu & philosóphicu de los auctores q’inspirarun René Girard ou q’apresenten traçes communes de reflexion cul Pensar sou.

De mano, la theoría l consumu ostentatoriu disindolrcada por Thorstein Veblen cita-se por René Girard in Mensonge romantique & vérité romanesque na medida n q’amuœsa la geta frenética polos obiectos d’ostentaçon exprimiendo rivalidá ente vizinos, miembros d’una mesma categoría social. Ente mas se siente que l outro ye similar a un mesmo, mas fhuœrte ye la necessidá de stremase cun un obiectu d’ostentaçon.

Arriendes d’elho, la suâ theoría de la rivalidá pola que los homes se tornen dîouses los unos pa los outros & l aldeu una mena de gerra de todos contra todos, dá cuœnta del Leviathan de Thomas Hobbes. Effectivamente, la equidá fundamental ente los homes q’impide un exercicio de la dominaçon, conduz a una gerra de todos contra todos. Cara a esta equidá mortal, el contractu inventa la differencia que salva, explica Thomas Hobbes. Ha hi ende una inspiraçon commun cun René Girard, pante quien l aldeu & la comparança permanente de los unos cun los outros (fheithos possibles pola absencia de toda differencia poderosa abondo pa tenelos a distancia los unos de los outros) ye l motor de les rivalidahes ente individuos.

Polo commun, el Pensar de René Girard paeç-se a los pensares u l conflictu ente individuos anda na base de la realidá social, lo que lu mediatiza & transforma n sin nunca lu abolir. La complementariedá ye una fhonte de conflictu, non lo que ye a aportar a una coperaçon.

La lhuîtha pol reconhocemiento de sou analyzada por Alexandre Kojève na sua obra introduction à la lecture de Hegel apresenta similitudes notables cun la theoría l ardencia mimética. Effectivamente Kojève strema l ardencia animal, que se refier a un obiectu que se sfhai ou transforma por satisfazer esta ardencia (por casu, el fheithu de comer una maçana), & l ardencia propriamente humana, que ye l ardencia por ser obiectu de deseo, ye dizir, tener reconhocemiento polos outros.

Disinvolvemientos

René Girard nun cessou d’arrevenir a los lhibros sous que diben a los sous anályses pol amor de profundizar n’elhos & aclaralos.

Le bouc émissaire (1982) (el chivu expiatoriu) analyza ente outros los textos de persecuçon del sieglo XIII accusando los xhudíos d’infanticidio, d’invenenamiento, &c., cumo los mythos. El character fallaciosu de les accusaçones ye una evidencia pante todos nel casu d’estos textos, solo que por que non nel de los mythos?

Quand ces choses commenceront… (1994) (quando estes couses intamarán) ye una intervista cun Michel Treguer u s’atopen mũîthos elementos autobiográphicos.

In celui par qui le scandale arrive (2001) (de quien quier que venga l scándalo) Girard arrevien, particularmente, a la delicada question del sacrificio que pensou podría deixar a parte na interpretaçon de la Passion de Christo.

Les prolongaçones del sou Pensar nes sciences

No que respeita a les sciences experimentales

La theoría de l ardencia mimética de René Girard constitui un exemplo ralro d’una theoría n sciences humanes que precede a les nuœves ayalges de les sciences experimentales de varies décades (39),(40),(41). Investigadores de psychología clínica cumo Andrew Meltzoff (42) que trabayarun na relaçon ente imitaçon & intençon, & neurólogos cumo Vittorio Gallese, un investigador italianu q’afhayou les neurones-speyo cun Giacomo Rizzolatti, intamarun interessase pola theoría mimética (43). N un artículu dientro l volume “mimesis and science”, el propriu Meltzoff rescamplou esta aveniencia (44). Gallese affirmou que l anthropologïa de Girard egua “un puntu de partida ideal pa favorecer una aproximaçon interdisciplinar del studio de la intersubiectividá humana.” (45)

Melzoff rescamplou la novedá fecunda de l aproximaçon de Girard que ve de la mesma maneira na imitaçon una fhonte potencial de rivalidá & de violencia (46). De la mesma fhorma, Simon de Keukelaere salientou esta contribuçon de la theoría mimética que “tien enormes consequencies pa la nuœssa comprehension del home. La mímesis torna-se — de guœlpe — per-paradoxal: ye a ser fhonte d’empathía, de conformismo, sí q’ansí tamien de rivalidá.” (47)

El neuropsychiatra & psychólogo Jean-Michel Oughourlian continua l trabayu de René Girard sobre la theoría l ardencia mimética (48). N un Mime nommé désir (Grasset 1982) (un paraxismu tyamau ardencia), Oughourlian utiliza la theoría de Girard (rivalidá mimética, prioridá l deseo) pol amor de studia’ los phenómenos de psychopathologïa cumo la obsession & la hysteria.

De la parte de les sciences económiques

La theoría la rivalidá mimética & de la violencia que cinca na base la sociedá inspirara auctores cumo Michel Aglietta & André Orléan, pa los que l denheiro nun ye solo un instrumento téchnico, ye tamien una instituçon que ye a canaliza’ la violência da sociedá.

Recepçon crítica

René Girard ye un auctor reconhocidu nos USA, u insenyen & commenten les suês theoríes, cumo n Australia. Pa de tras, la suâ eleiçon na Académie française l 2005 contribuîu a dar a conhoce’ la “hypóthesis mimética” suâ. Cun todo & cun elho nun scapa a los anályses críticos. El mas severu ye l propuœstu pol universitariu frances anti-religïosu René Pommier na suâ obra René Girard: un allumé qui se prend pour un phare (Kimé, 2010) (René Girard: un illuminau que se tien por un pharu). Pommier analyza les differentes theoríes de Girard, intamando pela de l ardencia mimética que, pante elhi, “ye un postulau seductor, solo q’absurdu”, ou aquelha que fhai nace’ la violencia de la andada de l ardencia. Ficçon pante Pommier, que ve nos sentimientos de lherça ou d’odio “delhos factores outramente mas probables”. Pal ritu l sacrificio, Pommier adelantra que Girard nun comprehendîu a los anthropólogos. La lectura a la que s’intregou de la mythologïa griega & del Vieyu Testamento tampouco nun se salva; nun se trataría ma d’un “delirio interpretativo”. Finalmente, Pommier denuncia l “autocelebraçon” que characterizaba al académicu (49).

Pante Alain de Benoist, magar se’ la theoría de la rivalidá mimética interessante, nada nun permitte reduzi’ l ardencia a la invidia, dala demonstraçon pruœba que toda ardencia tenga procedencia “mimética”. Volviendo a la relativa distancia de la universidá francesa polo que cinca a la obra de Girard, elhi ve les razones nel comportamiento d’esti últimu, que qualifica cumo “autista”: “René Girard nun yera aptu pal alderique: contentaba-se cun affirmar, in sin nunca demonstrar.”

Obra

Ensayos
Publicaçones universitaries
  • (en) To double business bound: essays on literature, mimesis, and anthropology, 1978. (doblrando l límite de los negocios: ensayos sobre litteratura, mímesis & anthropologïa). Johns Hopkins University Press. (isbn 0-8018-3655-7).

  • (en) Violent origins: Walter Burkert, René Girard, and Jonathan Z. Smith on ritual killing and cultural formaçon, 1987. (Smith sobre assassinato ritual & formaçon cultural). Stanford University Press. (isbn 0-8047-1518-1).

  • Sanglantes origines: entretiens avec Walter Burkert, Renato Rosaldo & Jonathan Z. (procedencies sangrientes: intervistes cun Walter Burkert, Renato Rosaldo & Jonathan Z.). Smith. (isbn 978-2-0812-4935-6). Vertíu al frances el 2011.

  • (en) Oedipus unbound: selected writings on rivalry and desire, 2004. (Edipo disatau: scriptos selectos sobre la rivalidá & l ardencia). Stanford University Press. (isbn 0-8047-4780-6).

  • (en) Mimesis and theory: essays on literature and criticism, 1953-2005, so la direcçon de Robert Doran, 2008. (mímesis & theoría: ensayos sobre litteratura & crítica). Stanford University Press. (isbn 0-8047-5580-9).

Lhibros d’intervistes
  • Quand ces choses commenceront…, 1994. (quando intamarun esses couses…). [intervistes cun Michel Treguer].

  • Les origines de la culture, 2004 (isbn 2-220-05355-5) [intervistes cun Pierpaolo Antonello & João César de Castro Rocha, segiendo una respuœsta a Régis Debray concerniente a les critiques emittides por esti últimu n Le feu sacré (2003)].

  • Vérité ou foi faible: dialogue sur christianisme & relativisme, 2006. (verdá ou fe flrouxa: diálogu sobre christianismo & relativismo). [verità o fede debole: dialogo su cristianesimo e relativismo, cun Gianni Vattimo, a cura di p. Antonello, Transeuropa edizioni, massa].

  • Achever Clausewitz: entretiens avec Benoît Chantre, 2007. (Completar Clausewitz: intervistes cun Benoît Chantre). (isbn 2-35536-002-2).

  • Conversations with René Girard: prophet of envy, 2020 (isbn 978-1350075160), ed. (tsarres cun René Girard: propheta de la invidia). Cynthia l. Haven, Bloomsbury academic (232 p.)

Premios

Notes & referencies

  1. Portal de Ruggiero del Ponte [archivu].

  2. Marie-Dominique Lelièvre, Book émissaire [archivu], Libération, 4 xhanheiro 2003.

  3. Chronique de l’école des chartes & des archivistes-paléographes [archivu], 1948, p. 186.

  4. Biographía René Girard [archivu], who’s who in France.

  5. Bret Mccabe, René Girard and the mysterious nature of desire [archive], Hub, Johns Hopkins, 8 agosto 2018. (René Girard & la mysteriosa naturaleza l ardencia).

  6. Cynthia l. Haven, «The french invasion» [archivu], the quarterly conversation, 11 deziembre 2017.

  7. «La structure, le signe & le jeu dans le discours des sciences humaines», publicau dientro de L’écriture & la différence. (la structura, el signo & l xhuœw nel discursu de les sciencies humanes).

  8. Citau por Cynthia l. Haven, quien precisa sí q’ansí que Girard «although dismayed by the deconstructive frenzy Derrida wrought, clearly had respect for his colleague as well. In particular, he wrote and spoke admiringly of Derrida’s early essay, “Plato’s pharmacy”, which anticipated his own insights in some respects» (“magar consternau pola furia deconstructiva de Derrida, claramente tenía tamien respeitu pol collega sou”. In particular, scribîu & fhalou cun admiraçon del primer ensayu de Derrida “la pharmacia de Plato), q’anticipou les suês propries idees in delhos aspeitos).

  9. Le philosophe & académicien Michel Serres est mort [archivu] (el philosópho & académicu Michel Serres falhecîu).

  10. Guillaume Sire, «René Girard (1923-2015). N’achevez pas René Girard» (René Girard (1923-2015). Nun matar René Girard). Hermès, la revue, nº 75,‎ febreiro 2016, p. 192 a 195 (ller na rede [archivu]).

  11. Les origines de la culture, Paris, Desclée de Brouwer, p. 51-53.

  12. Discursu de recepçon [archivu] & respuœsta de Michel Serres [archivu]

  13. «René Girard : un allumé qui se prend pour un phare» [archivu], nota de lectura de Jacques van Rillaer retomando l títulu d’una obra de René Pommier pouco favorable a les theoríes de Girard, sps nº 295, abril 2011.

  14. Jean Birnbaum, «Mort de rené girard, anthropologue & théoricien de la «violence mimétique» », le monde.fr,‎ 5 novembre 2015 (isbn 1950-6244, ller na rede [archive], consultau l 31 outhoubre 2016).

  15. Académie française, «Hommage à M. René girard en l’église Saint-Germain-des-^Prés » [archivu] (consultau l 31 outhoubre 2016).

  16. Quand ces choses commenceront…, Arléa p. 32.

  17. Amosar esti triángulu nun ye prerrogativa únicamente d’obres “series”, polo contrario, ye mas explícito n obres satíriques & cómiques, por ser tamien el famosu triángulu de Vaudeville: l home, la muyer & l amante (un obiecto, los otros dos un modelo & l outro imitador-deseante), el spectáculo de la rivalidá creando l malestar q’arma la respuœsta n fhorma de risa.

  18. Quand ces choses commenceront…, Arléa p. 28.

  19. François Hien, «Hommage à René Girard » [archivu], sur http://www.causeur.fr, 5 noviembre 2015 (consultau l 5 noviembre 2015).

  20. Poétique, 4.

  21. Quand ces choses commenceront…, Arléa, p. 29.

  22. Des choses cachées, Le livre de poche, p. 144.

  23. Je vois Satan tomber comme l’éclair, Paris, Grasset, p. 126.

  24. Véi l artículu sobre los ainus, una explicaçon de la domesticaçon. El ritual del osu d’essa ethnia commentau por Girard sobre esti puntu.

  25. Je vois Satan tomber comme l’éclair, Desclée de Brouwer, p. 77.

  26. Je vois Satan tomber comme l’éclair, Desclée de Brouwer, p. 295.

  27. Celui par qui le scandale arrive, Desclée de Brouwer, p. 85.

  28. Quand ces choses commenceront…, Arléa, p. 140.

  29. Valadier Paul, «René Girard revisité [archivu]» (René Girard repassau), Ètvdes, 2002/6 volume 396, p. 773-777, p. 776.

  30. Je vois Satan tomber comme l’éclair, 1999, p. 267-268

  31. René Girard, Achever Clausewitz, 2007, Flammarion, « Champs essais », 2011, 411 p.

  32. Ibid., «La montée aux extrêmes» (l ascension a los extremos), p. 25-65.

  33. Ibid., p. 33-34.

  34. Ibid., p. 209.

  35. Ibid., p. 55.

  36. Ibid., p. 188.

  37. Ibid., p. 149 & 202.

  38. Ibid., p. 149 & 215.

  39. Simon de Keukelaere, «Des découvertes révolutionnaires en sciences cognitives. Les paradoxes & dangers de l’imitation» (archivuwikiwixarchive.isgoogle), Bélgïca, universidá de Gent, 2005 (traducçon del neerlandes pol auctor).

  40. “Contrastando cun gëneraçones anteriores de pensamiento scientífico, la theoría mimética de Girard hypothetiza un papel primordial a la imitaçon na gënesis de la cultura humana, de la cogniçon & de la socialidá. A partir d’una perspectiva de disinvolvemiento, la miâ investigaçon corrobora & elabora esta affirmaçon”. (Andrew n. Meltzoff, «Imitation, gaze, and intentions», in Mimesis and violence (2011), p. 68.) Girard publicou l sou primer lhibru n 1961, ente tanto les ayalges de Meltzoff, Gallese, Rizzolati, Trevarthen & outros venríen duês, trés décades mas tarde.

  41. “Lo que torna les reflexiones de Girard tan notables ye que non solo discobrîu & disinvolvîu l papel primordial de la mímesis psychológïca (…) n una épocha u la imitaçon ya yera da fheitho rancia, tamien lo fhixzo por acio d’investigaçon na litteratura, anthropologïa cultural, historia… Los parallelos ente les reflexiones de Girard & les úniques conclusiones recientes fheithes por investigadores empíricos concerniendo la imitaçon (tanto n disinvolvimiento cumo na evoluçon de les species) son extraordinarios. Garrels, scott r. (2006), “Imitaçon, mirror neurons and mimetic desire: convergence between the mimetic theory of René Girard and empirical research on imitaçon”, contagion: journal of violence, mimesis and culture, 12-13: 68. (Imitaçon, neurones-speyo & ardencia mimética: confluencia ente la theoría mimética de René Girard & la investigaçon empírica sobre la imitaçon).

  42. Imitaçon, mirror neurons, and mimetic desire: convergence between the mimetic theory of René Girard and empirical research of imitation [archivu] de Scott R. Garrels.

  43. Scott R. Garrels, Mimesis and science, East Lansing, Michigan university press, 2011, 266 p. (isbn 978-1-61186-023-8, ller na rede [archivu]).

  44. “La miâ investigaçon indica que los nenhos puœden ser “girardianos naturales”, polo menos a comunya cun duês affirmaçones philosóphiques principales nos sous scriptos. Primeiro, la imitaçon opera inante la fhala & outres habilidahes symbóliques formales, & al in par ye una precondiçon primaria pa la suâ gënesis; segundo, la imitaçon extiende-se alhen de los meros paraxismos & comportamientos superficiales ta les metes, ardencies, ou intençones subiacentes”. (Andrew N. Meltzoff, «Imitation, gaze, and intentions», in Mimesis and violence (2011), p. 68.)

  45. (en) Gallese Vittorio, «the two sides of mimesis», Journal of conciousness studies, no 16, n. 4,‎ 2009, p. 21 (ller na rede [archivu]).

  46. (en) Andrew N. Meltzoff, «Imitation, gaze, and intentions», Mimesis and violence,‎ 2011, p. 70.

  47. «Automates intelligents: “des découvertes révolutionnaires en sciences cognitives : les paradoxes & dangers de l’imitation.”» Por Simon de Keukelaere [archive]. “autómatas intelligëntes: “ayalges revolucionaries na sciencia cognitiva: les paradoxes & los pelligros de la imitaçon”.

  48. Jean-Michel Oughourlian, Genèse du désir, 2007, Paris, Carnets nord.

  49. René Girard & les joies du bashing [archivu], (René Girard & lo prestoso del Cutir). Nicolas Journet, Sciences humaines, 15 juin 2011.

Véi tamien

Bibliographïa
  • Mark Anspach (dir.), Cahier Girard, (quadernu Girard). Paris, l’Herne, 2008.

  • Mark Anspach, Œdipe mimétique, Paris, l’Herne, 2010.

  • Pascal Coulon, René girard, l’impensable violence, Paris, Germina, 2012.

  • Benoît Chantre, Les derniers jours de René Girard, Paris, Grasset, 2016. (los últimos díes de René Girard).

  • Paul Dumouchel (éd.), Violence & vérité – actes du colloque de Cerisy, Paris, Grasset, 1985. (violencia & verdá – actos del symposio Cerisy).

  • Jean-Pierre Dupuy & Paul Dumouchel, L’enfer des choses, Paris, Le seuil, 1979. (l infierno de les couses).

  • Jean-Pierre Dupuy & Michel Deguy (dir.), René Girard & le problème du mal, Paris, Grasset, 1982. (René Girard & l problema l mal).

  • (en) Chris Flemming, René Girard: violence and mimesis, Cambridge, Polity, 2004.

  • (en) Scott R. Garrels, «Imitation, mirror neurons, and mimetic desire: convergence between the mimetic theory of René Girard and empirical research on imitation», in Contagion: journal of violence, mimesis, and culture, vol. 12-13 (2006), p. 47-86.

  • (en) Roland J. Golsan, René Girard and Myth, New York – Londres, Garland publishing, 1993.

  • Éric Haeussler, Des figures de la violence – introduction à la pensée de René Girard,(delhes figures de la violencia — introducçon al Pensar de Réne Girard) Paris, L’Harmattan, 2005.

  • Denis Huisman (dir.), Dictionnaire des philosophies, Paris, puf, 1984, p. 1040-1044.

  • François Lagarde, René Girard ou la christianisation des sciences humaines, New York, Peter Lang, 1994.

  • Gérard Leclerc «In memoriam René Girard» tributo de Gérard Leclerc apaecido n Royaliste, tyana 9, 17 noviembre 2015.

  • Christine Orsini, La pensée de René Girard, Paris, Retz, 1986.

  • Christine Orsini, René Girard, coll. “Que sais-je”, (que sei you) Puf, 2018.

  • Bernard Perret, Penser la foi chrétienne après René Girard, (pensar na fe christiana tres René Girard) Paris, Artège, 2018.

  • René Pommier, René Girard, un allumé qui se prend pour un phare. (un illuminau que se tien por un pharu). Paris, Kimé, 2010 (isbn 978-2-84174-514-2).

  • René Pommier, être girardien ou ne pas être. Shakespeare expliqué par René Girard, Kimé, 2013.

  • René Pommier, “Piques & polémiques” (cinco capítulos sobre René Girard), Kimé, 2017.

  • Charles Ramond, Le vocabulaire de Girard, Ellipses marketing, 2005.

  • Stéphane Vinolo, René Girard: du mimétisme à l’hominisation, la violence «différente», Paris, L’Harmattan, 2005.

  • Stéphane Vinolo, René Girard: épistémologie du sacré, en vérité je vous le dis, Paris, L’Harmattan, 2007. (epistemologïa de lo sacro, da veres vos lo digo).

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